Pada katalizator ..... co zrobic?





Pavlikos - 08 kwi 2006 8:35
Witam.
Wszystki znaki na niebie wskazuja, ze w mojej MX-3 powoli pada juz katalizator.... nie jest to dobra wiadomosc bo koszt nowego przeraza....
Slyszalem ze zastepuje sie go strumienica, zwykla rurka, katalizatorem sportowym ktory podobno jest znacznie tanszy lub poprostu usowa sie wnetrze starego kata i zostaje sama obudowa. Szukalem na forum.... jest pare postow na ten temat ale w zadnym nikt jednoznacznie nie stwierdzil co jest najlepsze.... co jest bezpieczne dla silnika (pisaliscie ze np strumienica niszczy uszczelke pod glowica itp .... ogolnie rzecz biorac bardzo niebezpieczna dla silnika..., a jednak sie je zaklada.... czy zabieg zastapienia orginalnego padnietego katalizatora w/w przedmiotami podniesie troszke moc... i w koncu jak jest ze spalaniem i dzwiekiem silnika....

Prosze szczegolnie o wypowiedzi uzytkownikow silnikow 1,6 16v sohc w mx3 ktorych problem katalizatora juz dreczyl badz dreczy.

Co sie zmienilo i w ktora strone po zabawie z katalizatorem...?

Prosze o jakies rady

Z gory bardzo dziekuje





eMiX3 - 08 kwi 2006 8:43
ja zaraz zostane zbesztany za moja wypowiedz... ja bym walil strumienice w miejsce kata. Czy jest niebezpieczny ten zabieg dla silnika nie slyszalem co by sie cos strasznego stalo. Czy podnosi moc ? Podobno tak ale jesli nawet to o niewiele, dzwiek troszke przyjemniejszy. No Twoim miejscu bym wywalil kata i zapodal strumienice skoro i tak musisz kata zastapic lub wymienic. Pozdrawiam



ukasz - 08 kwi 2006 9:23
Zostajesz zbesztany za swoj wypowied!!
A ja polecam kupno nowego uniwersalnego kata o odpowiednich parametrach do pojemnoci.Zrobisz zreszt jak chcesz ale nie jest dobrze na wasn rke poprawia fabryki.Jaki konstruktor dugo siedzia i myla eby silnik jak najlepiej wsppracowa z katalizatorem.Ja kiedy wywaliem kata i nic to nie dao,tyle ,e mi kopcia bo juz olej yka,a prdko maksymalna spada o jakie 15-20km/h.Moecie nie wierzy ,ale tak byo.
Najlepiej jak by si wypowiedzia kto kto bardzo dobrze zna si na ukadach wydechowych.Ja Ci przedstawiem swoje dowiadczenia z katalizatorem i z takimi samymi opiniami si spotkaem u ludzi ,ktrzy przeszli podobn sytuacj.I nie wierz debilom co maj golfa 2 i mwi,e jak wycieli kata to im niewiadomo ile koni przybyo.Takie jest moje zdanie na ten temat,inni powiedz Ci co innego ale zrobisz jak uwaasz...Serdeczne pozdro



Pioteq25 - 08 kwi 2006 12:57
Ja te zastanawiam si nad zmian kata i z tego co wyczytaem, to tak jak pisze ukasz najlepiej bdzie kupi nowy kat np. bosal za 175z. http://www.allegro.pl/item96483317_kata ... wa_wa.html Wywalenie wkadu kata jest chyba najgorszym pomysem, ktry moe doprowadzi do do nieciekawych efektw dwikowych wydobywajcych si z blaszanej puszki nie rzadko do mocno skorodowanej. Co do strumienicy to bajki o podniesieniu mocy i zabobony o uszkodzeniu silnika i daje takie korzyci jak sama kocwka na tumik dla wygldu





GofNet - 08 kwi 2006 15:17

czy zabieg zastapienia orginalnego padnietego katalizatora w/w przedmiotami podniesie troszke mocTak (?)... Im w gorszym stanie jest obecny katalizator, tym wicej mocy przybdzie. I nie jest to tak, i jak z fabryki wyjedzie auto i zdejmie si katalizator, to nagle przybdzie duo kucy. Raczej odwrotnie - w czasie uytkowania (pod koniec ycia kata) w bohater tematu si zapycha. Stan katalizatora zaley od kondycji silnika. Im wicej oleju bierze, bym szybciej bdzie trzeba go wymieni, bo si zapcha tym caym syfem, nagarem itp. i nie bdzie mia mocy.
Tak (?)I wtedy wyjcie katalizatora spowoduje zauwaalny (bd i nie) przyrost mocy. Nikt oczywicie nie pisze, e ponowne zamontowanie nowego katalizatora nie zmniejszy mocy... Naley wic napisa: Zalenie od stanu starego katalizatora jego wymiana na nowy spowoduje wikszy lub mniejszy przyrost mocy.

Odradzam cakowitego wyzbycia katalizatora na korzy puszki po konserwie, bo po pierwsze bdzie problem z legalnym przegldem, a po drugie zazwyczaj wewntrz pojazdu jest goniej, za towarzyszcy dwik jest mao satysfakcjonujcy.

Ja mam przebieg 221kkm i na oryginalnym katalizatorze migam. Oleju mi nie bierze, kat jest jeszcze zdrowy i wszyscy s szczliwi.

Pamitaj jednak, i nie warto cokolwiek robi w tej materii (no moe poza tymczasowym usuniciem katalizatora), dopki nie uporasz si z margaryn, ktra znika Ci z ukadu smarowania a pojawia w ukadzie wydechowym...

Pozdrawiam
..::GofNet::..



stas - 08 kwi 2006 16:03
Panowie powiem tak zamiast puszki po konserwie to w silnikach gaznikowych bez katalizatora sa dwa tumiki rodkowe, i to pasuje do silnikw z wtryskiem. Na takim ukadzie migam 2 lata.
Kto kiedy pytal o zcze elastyczne do BG
orginalna dugo to 280mm (mozna spawac krtsze)
rednica fi 45mm



Yard - 08 kwi 2006 16:34
Mam gani i katalizator, ktry ostatno zgubi osony. W warsztacie stwierdzono, e mog jeszcze pojedzi z tym katalizatorem, a w przyszoci to wstawi mam tumik w jego miejsce. Poniewa nie mam sondy lambda to jego zastosowanie sprowadza si do czysto (waciwe sowo na waciwym miejscu ) ekologicznego dziaania. Dopalania spalin. Jeli jest sonda to katalizator musi by.

DO CZEGO SUY SONDA LAMBDA?
Zasada dziaania:
Dla utrzymania optymalnych warunkw przebiegu reakcji katalitycznej w zakresie temperatur od 600 do 900°C, naley bardzo precyzyjnie dobiera w silniku skad mieszanki powietrze-paliwo.

Rola sondy Lambda:
Zadaniem sondy jest pomiar zawartoci tlenu w spalinach i przesanie tej informacji do kalkulatora, ktry na tej podstawie okrela ilo benzyny dozowanej do silnika, aby otrzyma mieszank o optymalnym skadzie.



MadTom - 08 kwi 2006 18:51
Co do katalizatorw z Allegro, to rozmawiaem z gociem prowadzcym zakad naprawiajcy ukady wydechowe i radzi mi nie kupowa w ten sposb katalizatorw z wkadem ceramicznym tylko z metalowym (te ceramiczne s pono do delikatne i kupujc w ten sposb jest spora szansa, e katalizator by uderzony i wkad popka, w wyniku czego wkrtce moe zacz brzcze i cizko bdzie udowodni sprzedawcy win). Ja mam w tej chwili wstawion strumienic w obudow kata (namwili mnie tumikarze w chwili saboci ) i moc wzrosa znacznie, spalanie mocno spado (co tylko wiadczy jak zapchany by stary katalizator ) ale zrobio si duo goniej i teraz dumam nad wyrzuceniem dodatkowej kasy na nowy katalizator.



ukasz - 08 kwi 2006 19:01

I wtedy wyjcie katalizatora spowoduje zauwaalny (bd i nie) przyrost mocy. Nikt oczywicie nie pisze, e ponowne zamontowanie nowego katalizatora nie zmniejszy mocy... Naley wic napisa: Zalenie od stanu starego katalizatora jego wymiana na nowy spowoduje wikszy lub mniejszy przyrost mocy.

Czyli moc Ci nie wzrosa ,ale wrcia do "stanu orginalnego".



Haszcz - 08 kwi 2006 20:27
A jak poznac ze katalizator jest juz do bani? Analiza spalin?



siwy_dymek - 08 kwi 2006 20:40
Strumienica w silniku samochodowym to ZO!!!!! To jest wynalazek z mysliwcow drugiej wojny swiatowej!! Pisalem na ten temat juz ze dwa razy! Jak samochod ma kata, i juz sprawia wrazenie zapchanego (kat) to albo trzeba kupic nowy katalizator, albo przerobic caly wydech w profesjonalnej firmie, gdzie zaprojektuja go od a do z! Ja w tym tyg. robie wydech w ulterze, ale bedzie on dosc customowy-koncowki duet, wywalony pierwszy tlumik i srendica ukladu o 5mm wieksza i szczerze mowiac mam obawy jak sie bedzie samochod zachowywac po tych zmianach! Katalizator zostaje, zostanei po wakacjach zastapiony odpowiednikiem z delikatnie wiekszego silnika i prawdopodobnie kolektor wskoczy inny! Mogloby sie wydawac ze wydech to blacha sprawa i ze jak jest jak najszerszy to jest najlepszy? W takim razie moze lepiej wogole wydech wywalic i zaraz za silnikiem zakonczyc go jakas strumienica?? Po cos on jest taki dlugi i siega dupci autka...ale to temat rzeka



Tigermen23 - 09 kwi 2006 13:06
Witam

Ostatnio trafilem na informacje dot strumienic, katalizatorw etc. Szukaem bo u mnie te zblia si dzie wymiany kata,wydechu itp. Wic informacje pochodz z firmy tuningowej, a najprociej mona to uj tak:

1. Nie wywala kata tylko wstawi nowy dedykowany do pojemnoci

2. Strumienica w miejsce tumika rodkowego! * wedlug nich strumienica nie powinna by za blisko kolektora bo przy tanich strumienicach gazy potrafi si w jaki sposb cofn) strumienica za katem dodatkowo bdzie w jaki sposb go szybko czyci(wyprnia).

3. Konicznie przy strumienicy sportowy wydech !!.

eby to wszystko dao lepszy efekt naley przeprowadzi tzw. tuning dolotu, czyli strumienica(zwka venturiego) dolotu + filtr stokowy. Dodatkowo dowiedziaem si , e mona przyspieszy(przy dolocie) "wpychanie" powietrza do komr spalania montujc jakies wentylatory(takie proste turbo)

Jest to najtasza forma poprwy osigw silnika dajca wymierny efekt.

Moja modyfikacja tak wanie bdzie wygldaa.

Pozdr0



GofNet - 09 kwi 2006 15:28
Moja modyfikacja tak wanie bdzie wygldaa.



Tigermen23 - 09 kwi 2006 15:58
Co do kosztw, czciowo mozna sobie to wyliczy, co do mocy, musial bym przewertowac emaile, ale pamietam ze tyle, e gra warta jest wieczki.

koszty:

A) Wydech

1. Katalizator : koo 150 ,-

2. Strumienica: koo: 90,-

3. Tumik sport: koo 240,-

4. Monta dla mnie koo 100 , gdy trzeba bra pod uwage dodatkowe rury.

Razem: Okoo 580 z. Ktre mona obnizyc przez zastsowanie tanszego tlumika, strumienicy, wasny monta.

B) Dolot (i tutaj nie znam wszystkich cen

1. Stoek : koo 100,-

2. Filtr na odme koo 40,-

3. Strumienica: ? ,-

4. Obudowanie stoka ! : we wasnym zakresie

5. Doprowadzenie silnego strumienia do stoka poprzez zastosowanie w zamontowanych dop zderzaka przd we wasnym akresie

Dowiem si to uzupenie dane

Pozdr0



Tigermen23 - 09 kwi 2006 19:53
Poniej wklejam artykuy dotyczcy odpowiednich modyfikacji:
Przepraszam e tak duo, ale myl e powinno to rozwia wszelkie wtpliwoci

Zapraszam do lektury

1) WYDECH

Estetycznie wykonane tumiki zachodnie maj zwykle kocwki o rednicy zewntrznej powyej 60 mm i s te przekroje kwadratowe, prostoktne albo elipsy 95/65mm do 130/90 mm. Tymi wymiarami dorwnuje im krajowy KM z Olsztyna, natomiast Ulter z Bystrej l. utrzymuje kocwki w tej strefie stanw rednich. El-Tec czy LORBI preferuj rednice umiarkowane 60-80 mm albo elipsy do 95/65 mm.
Stosowanie kocwek o zbyt duych rednicach, tak zwanych rur kanalizacyjnych albo wiader ( KM) powoduje pogorszenie elastycznoci silnika przy wzrocie zuycia paliwa o 0,5-1 l, zalenie od pojemnoci silnika. Poprawnie dobrane kocwki, zwaszcza ich wkadki sitowe powinny mie rednic wewntrzn o 3-4 mm mniejsz od rednicy zewntrznej rury wchodzcej do puszki, przy zaoeniu, e odpowiada przekrojowi fabrycznemu. Przy podwjnych kocwkach rednica wewntrzna kadej wkadki sitowej powinna odpowiada wynikowi podzielenia rednicy zewntrznej rury wchodzcej do puszki przez liczb sta 1,25 minus
3 mm (grubo dwch cianek - zwykle 1,5x2). S przy tym tumiki sportowe ze sprytnie ukrytymi zwkami na wysokoci denka tylnego, ktre przy zachowaniu agresywnych zewntrznych rur kanalizacyjnych czy wrcz wiader speniaj wymagania poprawnych warunkw przepywu. Naley tu wyjani ten pozorny paradoks, e due rednice przewodw kocowych na skutek nadmiernego obnienia cinienia przepywu powoduj pogorszenie efektu tzw. reszty spalin, ktra w zakresie niskich i rednich obrotw spenia rol jakby wypeniacza komory sprania. Wedug niektrych rde ta reszta spalin powoduje zjawisko krakingu, czyli uszlachetnienia mieszanki paliwowej przez wytwarzanie bardziej lotnych frakcji.

Oczekiwania i osigi
Przewaajca cz klientw traktuje wydech jak inne czci zamienne, ktre w myl prawa Murphyego, co jaki tam czas trzeba niestety wymienia i tych kierowcw interesuje trwao przy umiarkowanej cenie oraz aby dany zestaw nie oddziaywa ujemnie na prac silnika. Coraz liczniejsza jest jednak grupa uytkownikw lepiej zorientowanych w moliwociach wydechu, oczekujcych poprawy dynamiki z umiarkowanym zuyciem paliwa. Trzeba te uszanowa oczekiwania fanw tuningu optyczno-akustycznego i dla nich jest propozycja zachodnich power-wydechw, czy ich krajowych odpowiednikw, bez porwnania taszych i solidnie ju wykonanych.
Z danych reklamowych firm zachodnich wynika, e ich ukady sportowe gwarantuj od 3 do 7% poprawy dynamiki. Podobne dane firm krajowych poparte prbami hamownianymi wskazuj na gwarantowan popraw o 10-15% bez kolektora rurowego i do 20% - z tym urzdzeniem. W kadym przypadku wymagane jest stosowanie sportowych filtrw powietrza, ktrym naley si cz tych zasug. Ale o tym w innym opisie.
Trudno czasem pogodzi temperament kierowcy z warunkami ekonomicznej eksploatacji, trzeba wic znale przysowiowy zoty rodek eksploatacyjny.

2) STRUMIENICE

STRUMIENICE MITY I RZECZYWISTO

Ostatnio zrobio si znowu gono o strumienicach zwaszcza wydechowych czego przyczyn jest strumienica wydechowa Jones`a . Pojawia si w tamtym roku bardzo dobrym testem na hamowni , test przeprowadzi miesicznik motoryzacyjny , pamitamy daa 13% przyrostu momentu obrotowego . W tym roku by nastpny test tej strumienicy w miesiczniku Auto-Sukces nr 2 gdzie daa totaln plam . Nasuwa si pytanie manipulacja prasowa czy tak ogromna niedokadno hamowni ? Myl , e nic z tych rzeczy . T usk Jones`a kto nam zrobi wod z mzgu . Po pierwsze nie jest to w sensie fizycznym strumienica .

Strumienic - nazywamy przyrzd lub urzdzenie do zasysania i przemieszczania cieczy , gazw i par lub mieszania pynw z ciaami staymi przy wykorzystaniu zjawiska Venturiego wystpujcego w zwce zasilanej dowolnym czynnikiem w tym ciecz , gazem lub par -- " Strumienice teoria i konstrukcja " Goliski-Troskolaski wydanie II poprawione 1979 rok .

Inaczej mwic w strumienicy musi by zwka , komora mieszania i dwa strumienie z ktrych jeden wykonuje prace na rzecz drugiego . Strumienica Jones`a nie spenia tych wymogw , nawet przyjmujc e uska moe zastpi zwk Venturiego . Klasyczn strumienic jest na przykad moja strumienica dolotowa ktra ma zwk , jest strumie pracujcy pochodzcy od podcinienia wywoanego ruchem tokw silnika , jest drugi strumie powietrza zasysany dziki ukadowi ze zwk i jest to typowa strumienicowa pompa powietrza . Klasyczne strumienice wydechowe s projektowane ju od 25 lat przez in. Wiesawa Pachonia i produkowane w cenionej i znanej firmie " Michael " . Nie maj one co prawda zasysania bocznego ale w rodku jest zwka Venturiego i dysza naddwikowa w strumienicy nastpuje podzia na dwa strumienie pracujcy i poddawany tej pracy nastpnie mieszaj si w komorze mieszania. W rozwizaniach strumienic dolotowych in. Pachonia komora mieszania jest dokadnie wyodrbniona czego nie ma w moich strumienicach gdzie funkcj komory peni fabryczny przewd dolotowy lub wydechowy.

To co okrelamy strumienic Jones pod wzgldem fizycznym moe by tylko tumikiem rodkowym z dynamizatorem przepywu . Kto wiadomie sprowadzi z jakiej zachodniej firmy tumik rodkowy uniwersalny , okrzykn to strumienic i wykorzysta rynek przygotowany przez wyroby i projekty in. Pachonia prekursora stosowania elementw dynamizujcych przepyw spalin i mieszanki paliwowej .Kto przygotowa reklam , ustawi odpowiednio cen powoa si na firm "Jones" ( Ta si podobno nie przyznaje do tego produktu ) i zala rynek tym wyrobem Komentarza ju nie wymaga to , e nasi majsterkowicze zaczli podrabia tego...... podrobionego Jones`a i mamy niezy pasztet .

Jones` by wypeniony chyba wat szklana lub podobnym absorbentem i jako tumik , umieszczony w miejscu katalizatora , przy sportowym wolnym wydechu .W tej sytuacji wata ulega wypaleniu . Znajomy ktry zamontowa strumienic w miejscu katalizatora w mocnym aucie ze sportowym wydechem stwierdzi , e po kilku minutach pracy ukadu z tumika leciay kawaki wypalonej waty . W rezultacie pozostaje pusty tumik z uskami , ktre dziaaj jak zwki Venturiego blisko silnika . Umieszczenie takiej strumienicy przy silniku , ktry ma ukad np. recyrkulacji spalin , gdzie wspczynnik reszty spalin ma due znaczenie-spowoduje zakcenie spalania zuboonego adunku doprowadzajc w konsekwencji do uszkodzenia piercieni tokowych , uszczelki pod gowic czy wypalania zaworw wydechowych .
Maj racj najlepsi w Polsce tunerzy od tuningu mechanicznego silnika Pan Jacek Chojnacki oraz in. Andrzej Godula przestrzegajc przed takim montaem takiego " czego " .

Przykre w tej historii jest to , e ta " afera " rzuca cie na strumienice i w ogle ju kr opinie e wszystkie dolotowe czy wydechowe powoduj uszkodzenia silnika . Statystycznie biorc nawet sam Jones nie musi zniszczy silnika . Znam wielu klientw , ktrzy s bardzo zadowoleni z tego urzdzenia . Maj to jednak zamontowane w miejsce rodkowego tumika , lub w miejsce katalizatora ale przy fabrycznych tumikach , ktre hamuj przepyw spalin i nie dopuszczaj do powstania podcinienia w puszce urzdzenia.
Podsumowujc Jones` zamontowany z gow moe nam poprawi parametry silnika a zabudowana bye jak bez przemylenia warunkw moe spowodowa uszkodzenie silnika .
W Polsce mamy podobne urzdzenie ,strumienic szczelinow in. Pachonia produkowan przez Firm " Michael " . Jest to prawdziwa, klasyczna strumienica , ma wsplnego z Jones`em tylko to , e w miejsce zwki Venturiego s szczeliny . Sam si te dooyem do jej projektu , optymalizujc ksztat komory mieszania metod dowiadczaln . Moja firma wykonuje na zamwienie podobne strumienice ale w bardzo ograniczonej iloci . Jestem cay czas w kontakcie z in. Pachoniem oraz Firm Michael i nowym bardzo ciekawym zakadem MG-Motorsport Panw Guzych . Wymieniamy rysunki , dowiadczenia , opinie oraz weryfikujemy konstrukcje i o ile wiem nasze strumienice nie daj plamy . Sam jestem zwolennikiem pozostawiania katalizatora lub zastpienie go sportowym metalowym . Mamy w Polsce ju producentw takich tanich katalizatorw np. Lindo-Gogex . W ostatecznoci zastpienia go specjalnym tumikiem . Opracowaem taki tumik , testy trwaj - zobaczymy .

Apeluj gorco o nie zaczynanie tuningu od usunicia katalizatora , a jak mamy na to tak ochot , e nic nam tego nie wyperswaduje to zapytajmy si mistrzw od mechanicznego tuningu np. Jacka Chojnackiego czy in. Goduli o skutki jakie moe to wywoa .

Kilka lat temu by przeprowadzony test na hamowni w zakadzie in. Goduli ukadu wydechowego zaprojektowanego przez in. Pachonia i wykonanego w Firmie "Michael " . By to ukad wydechowy do CC-900 . Skada si z kolektora wydechowego , strumienicy i tumika kocowego . Da on 21% przyrostu mocy . Inynierowie "Sebringa "twierdz , e graniczn wartoci przyrostu mocy dziki ukadowi wydechowemu to 20% . Nasi przekroczyli t granic i to w duym stopniu dziki strumienicy wic nie podwaajmy tych osigni jakimi kometami w rodzaju strumienicy Jones`a , ktre pojawi si poczym nikn i tylko pozostaje przysowiowy smrd .
W czci drugiej chciabym si zaj bardziej szczegami technicznymi dotyczcych strumienic i konsekwencjami z tego wynikajcych dla ich zastosowania w sporcie i tuningu.

Pytanie podstawowe po co je stosujemy i czy to jest tylko specyfika polskiego rynku tuningowego. Strumienice dolotowe i wydechowe maj wpyw na wymian adunku w cylindrze silnika-czyli na usunicie z niego rozpronych spalin i napenienie go wieym powietrzem lub adunkiem mieszanki paliwowej w zalenoci od rodzaju zasilania. Najwaniejszym parametrem tego procesu jest sprawno napeniania wyraona stosunkiem mas: Me-powietrza pozostaego w cylindrze po zakoczeniu wymiany adunku do Mt- teoretycznego adunku wynikajcego z objtoci skokowej cylindra Vs i gstoci powietrza otoczenia. rednio wynosi on w procentach 70-85 % przy doadowaniu rezonansowym udaje si przekroczy 100 % i doj do granicznej 107 % dotyczy to silnikw wolnosscych. Parametr ten decyduje o mocy silnika, momencie obrotowym oraz obrotach przy jakich s one osigane.

W ksice in. Kordziskiego s podane przykady bada nad wpywem np. dugoci i rednicy przewodw kolektora sscego na sprawno napeniania. W jednym okazao si e optymaln dugoci kolektora przy ktrym zachodzi doadowanie rezonansowe w silniku 3.5 Jaguara jest 90 cm, trudno sobie wyobrazi zmieszczenie takiego kolektora pod mask sportowego auta. Wanie po to stosujemy strumienice aby modyfikowa parametry silnika bez drastycznych zmian konstrukcyjnych. Zamiast tych przysowiowych 90 cm moemy sprbowa zastosowa np. strumienic dolotu i wspomc j wydechow. Mao kto wie e zmieniajc waek na sportowy powinnimy zmieni dugo i rednic kolektora dolotowego. Wiadomo e to jest trudne nie dysonujemy np. kilkoma kolektorami do prb , albo gowicami o rnych rednicach zaworw-ten sam efekt moemy osign stosujc strumienice i odpowiednio ksztatowa charakterystyki silnika do naszych potrzeb jest to prosta i skuteczna metoda.

Strumienice czy to jest specyfika naszego rynku? Nie to urzdzenie wystpuje w wielu samochodach i motocyklach. Punto II we filtrze powietrza przed wkadem ma prawie klasyczn strumienic, w Glfie II GTI 1.8 l jest podobnie tu jestem peen podziwu bo zwka przy tej pojemnoci ma 35mm, ja nigdy nie zszedem poniej 45mm do silnika 1.8 l . Jeeli chodzi o wydechy to w Alfie 155 w ostatnim tumiku bya zwka i mona powiedzie e to jest co w rodzaju strumienicy dynamizujcej przepyw. Wanie co robi strumienice w samochodzie, oglnie zwikszaj prdko przepywu czynnika. Moja dolotowa dziaa jak pompa powietrza czyli dopycha dodatkow porcj powietrza do silnika. Wydechowa naddwikowa in. Pachonia produkowana w Firmie Michael (klasyk) ma zwk w celu przyspieszenia spalin oraz takie charakterystyczne cygaro w rodku ktre ma spowodowa aby przepyw strugi by laminarny i moga osign du prdko.
Mona j montowa w miejsce katalizatora jednak statystycznie najlepiej spisuje si w miejsce tumika rodkowego. Dla podrabiaczy informacja e decydujce znaczenie ma ksztat tego cygara le dobrane powoduje turbulencje i strumienica nie pracuje.

Nastpna grupa to strumienice wirowe tu mamy dynamizator Jonesa i strumienice szczelinowe in. Pachonia. Wykorzystuj one zjawisko wiru wywoanego rubowym uoeniem usek, ktre zastpuj zwk. W ruchu wirowym mamy trzy skadowe prdkoci. Vw-prdko przemieszczania si wiru styczna do osi symetrii przewodu, Vk -prdko ktowa i Vs- styczna. Wektor prdkoci Vk jest prostopady do paszczyzny wirowania czyli w tym przypadku dodaje si z Vw mwic po ludzku im szybciej wiruje tym szybciej wir si przemieszcza tak dziaaj strumienice uskowo-szczelinowe. Strumienice wydechowe to taki odkurzacz dla silnika a dolotowe to takie dynamiczne turbo dopychajce dodatkow porcj powietrza do silnika. Zgrywajc obie moemy uzyska naprawd dobre efekty. Jest to wygodny sposb na ksztatowanie charakterystyk silnika poniewa nie ingerujemy bezporednio w konstrukcj silnika, zmiany s odwracalne. Strumienice nie przeszkadzaj w tuningu elektronicznym i mechanicznym mog tylko potgowa efekty.

Kilka praktycznych rad na temat stosowania strumienic. Przede wszystkim musimy si zdecydowa co chcemy uzyska i do czego nam suy auto, czy cigamy si wieczorami po ulicach Warszawy,
uywamy go do pracy czy mamy samochd tylko dla przyjemnoci. Decydujc si na strumienic wydechow pamitajmy e moe ona nie pracowa z fabrycznym tumikiem. Konieczne trzeba zastanowi si nad zmian np. tumika kocowego. W przewodach wydechowych i dolotowych silnika zachodz oprcz zjawisk zwizanych z przepywem gazu w rurach jeszcze zjawiska falowe spowodowane cyklicznym ruchem tokw silnika . Nakadanie si tych zjawisk bardzo komplikuje opis i moliwo przewidywania co si dzieje w przewodzie dolotowym czy wydechowym. S pozytywne skutki np. doadowanie rezonansowe , ale to co pomaga w dolocie w ukadzie wydechowym moe spowodowa due straty.

Przykadem tego s przypadki uszkodzenia silnika przez strumienice uskowe inaczej mwic powodujce silny ruch wirowy( szczelinowa si do nich te zalicza.) Po konsultacjach z profesorem fizyki doszlimy do wniosku e jest to skutek nakadania si silnych pulsacji cinienia spalin blisko silnika na ich ruch wirowy . Efektem moe by nawet cofanie si wiru do silnika , fizyk okreli ten stan jako nieokrelony. My dymy do stanw przepyww laminarnych powodujcych najmniejszy opr i gono. Praktyczna rada uciekajmy ze strumienicami w okolice gdzie jest przewidziany tumik rodkowy. Nawet le dobrana strumienica w miejscu tumika rodkowego moe da pozytywne rezultaty. Umieszczona w miejscu katalizatora wywoa turbulencje i np. wypalanie uszczelki pod gowic. Nastpn rad jest montowanie ukadw wydechowych i strumienic zczkami a. nie spawanie.
Daje nam to moliwo atwej zmiany np. rodzaju strumienicy czy tumika w celu ich dokadnego dopasowania do charakterystyki silnika. Tym bardziej e obecnie na rynku mamy cay asortyment past uszczelniajcych zczek i akcesoriw potrzebnych do takiego montau. Na zakoczenie chc zaanonsowa powstanie nowej strumienicy stokowej wydechowej ju wykonaem pierwsze prototypy spisuj si bardzo dobrze. Bdzie to strumienica uniwersalna mona j montowa dowolnie. Obecnie trwa wymiana dowiadcze midzy in. Pachoniem, Firmami Michael, MG-Motor Sport w celu peniejszego wykorzystania pierwszych prb drogowych. Ju snujemy projekty poczenia strumienicy stokowej ze szczelinow i budowania nowego rodzaju wydechu skadajcego si: strumienica stokowa , a jako tumik strumienica stokowo-szczelinowa. Tym bardziej e Pan in. Andrzej Godula chce nam udostpni swoje najnowoczeniejsze zaplecze badawcze w Polsce i wspomc swoj wiedz co moe zaowocowa powstaniem bardzo dobrych ukadw wydechowych takich e te zachodnie w polerowanych puszkach z nierdzewki bd robi za lustra w mojej azience.
Zwykle atwiej jest opracowa co sensownego do ukadu dolotowego, ni ubra to w odpowiedni
teori przy zachowaniu komunikatywnych konstrukcji sownych.

T cz chc powici omwieniu spraw zwizanych z ukadami dolotowymi silnikw wolno-sscych . Postaram si wyjani zagadnienia zwizane z doadowaniem dynamicznym i rezonansowym oraz wytumaczy pojcie Power-rury i roli strumienicy w ukadzie dolotowym. Doadowanie dynamiczne jest stosowane na przykad w Formule I , gdzie polega ono na pobieraniu powietrza wlotem umieszczonym bezporednio w strudze opywajcej nadwozie samochodu. Wydajno tego ujcia powietrza jest wprost proporcjonalna do prdkoci pojazdu wic stanowi do skuteczne rozwizanie. Wad jest brak doadowania przy maej prdkoci i moliwo szybkiego zabrudzenia filtra, oraz przedostania si wody do ukadu zasilania. Mona temu prbowa zapobiec i np. w Fordzie Focus jest zamontowany deflektor przed wlotem powietrza , tak aby zanieczyszczenia zostay wytrcone na bok poza wlot. Ford Fiesta ma na wlocie zamontowan perforowan maskownic w celu wyapania zanieczyszcze. W tuningu ten rodzaj doadowania ma szerokie zastosowanie , zwaszcza w modyfikacji polegajcej na zamontowaniu strumienicy dolotowej za fabrycznym filtrem , jednak trzeba pamita o wszystkich mankamentach tej metody. Drugi sposb doadowania silnika wolno sscego to doadowanie rezonansowe. Wytumaczenie tego zjawiska, teoretycznie troch zawie postaram si przeprowadzi w miar przystpnie. Wiemy , e w przewodach dolotowych powstaje fala dwikowa. Jest to fala poduna, ktrej paszczyzna drga jest rwnolega do wektora prdkoci. Mwic prociej w rurze przesuwa si powietrze w postaci serii wzrostw i spadkw gstoci na przemian. Niestety w praktyce ten pozornie prosty ruch bardzo si komplikuje , gdy cz powietrza trafia na zamknity zawr dolotowy , do tego jest rozgaziony kolektor dolotowy i bezwadno masy powietrza. Czsto czasy zaworowe s tak dobrane, e zaczyna si suw sprania przy otwartym jeszcze zaworze sscym , co powoduje przemieszczanie si fali w obu kierunkach - do i od silnika w kierunku wlotu. Taka sytuacja powoduje nakadanie si fal czyli interferencj , przy czym cay proces komplikuje jeszcze zjawisko fali stojcej. Fala stojca, aby wyj od definicji , powstaje w obszarach ograniczonych na skutek odbicia od granicy tych obszarw. Nasilenie drga , dajcych czasem efekt dudnienia, wystpuje w obszarze tzw. strzaek (maksymalne rozchylenie krzywych ilustrujcych ruch falowy – midzy grzbietami fali). W przekadzie „na polski” fala stojca jest wynikiem zderzenia si dwch fal o tej samej lub zblionej charakterystyce akustycznej. Praktycznie moe to wystpi , gdy w wydechu ze standardowym tumikiem kocowym o stosunkowo duych oporach przepywu zabudujemy strumienic naddwikow . Efektem jest nasilenie haasu nawet z charakterystycznym dudnieniem i pogorszeniem osigw. W dolocie , gdzie mamy ukad otwarty od strony wlotu lub tylko ograniczony przepustnicami , w generowaniu fali stojcej , chocia o mniejszym nasileniu skutkw ni w wylocie , moe mie udzia take interferencja. Zjawisko fali stojcej potguje le dobrana strumienica lub inne rozwizanie dynamizujce przepyw w dolocie. W przewodzie dolotowym mamy miejsca, gdzie adunek jest zagszczony a w innych rozrzedzony. Fizycy te charakterystyczne punkty nazywaj odpowiednio strzak (zagszczenie) i wzem ( rozrzedzenie ), a odlego midzy nimi to 1/4 dugoci fali. Caa sztuka aby „strzaka wesza do cylindra” i znalaza si w okolicy wiecy zaponowej, przy czym moe si zdarzy, e w cylindrze bdziemy mieli wicej takich zagszcze. To jest wanie doadowanie rezonansowe nazwane tak, gdy za zagszczenie adunku odpowiada rezonans czsteczek powietrza a za fal stojc rwnie interferencja. Doadowanie rezonansowe pozwala przekroczy 100% wspczynnika napenienia cylindra ( tutaj odsyam do czci 2 artykuu ). Niestety taki efekt moemy uzyska tylko w pewnym zakresie obrotw silnika. S to obroty momentu maksymalnego niejako wspomaganego wanie tym zjawiskiem. Power-rura stosowana czsto w tuningu to taki ukad dolotowy , ktry ma stworzy dogodne warunki do wykorzystania fali doadowujcej. Powinna to by moliwie prosta rura o dobranej dokadnie dugoci . Tu kilka rad dla majsterkowiczw. Przewd musi by bardzo sztywny. Odpadaj rury do gazowych piecykw itp. Powinna by wykonana z materiaw o maej pojemnoci cieplnej, rury ze stali szlachetnych pikne wygldaj, maj jednak powan wad ,gdy atwo si nagrzewaj i dugo stygn. Idealnym materiaem s przewody wykonane z carbonu lub innych kompozytw. Pozostaje jeszcze sprawa rednicy i dugoci. rednica w stosunku do fabrycznego przewodu dolotowego ma si tak : jeeli j zmniejszymy to poprawiamy moment na niskich obrotach, natomiast gdy powikszamy to chcemy poprawi moc przy wysokich obrotach. W obu tych przypadkach dugo jest odwrotnie proporcjonalna do rednic. Dobranie dugoci przewodu stanowi najwiksz trudno .Przy tym nie mona zapomina o pojemnoci dolotu , te stanowicej istotny element „strojenia”. Dolot silnika jest fizycznie odpowiednikiem rury z jednej strony otwartej wlotem powietrza a z drugiej zamknitej denkiem toka. W takim przewodzie na wlocie jest zawsze strzaka fali a przy denku wze, wic znajc skok i rednic tokw oraz waciwoci fali stojcej mona przewidzie dugo odpowiedni dla danego silnika i charakterystyki jak chcemy osign. Reszta to metoda prb i bdw , jedyna w przypadku nie dysponowania hamowni i zapleczem badawczym. Obie metody doadowania mona czy i tak si robi w samochodach uytkowych. W dolnym zakresie obrotw staramy si uzyska doadowanie rezonansowe a w grnym dynamiczne , co nam daje paski przebieg charakterystyki momentu obrotowego. Jak do tego maj si strumienice dolotowe ? Z mojego 5 - letniego dowiadczenia wynika, e w przypadku doadowania dynamicznego strumienica daje tak moliwo przy mniejszych obrotach i prdkoci auta. W warunkach doadowania rezonansowego pozwala na rozcignicie tego efektu w wikszym zakresie obrotw. Poza tym taki ukad zdecydowanie lepiej si stroi i ma ma wraliwo na zmiany dugoci . Potwierdza si te, e za pomoc strumienic mona atwiej dobiera charakterystyki pracy jednostki napdowej. W momencie pisania tego artykuu mam na warsztacie ukady dolotowe skadajce si ze strumienicy i power-rury - takie jakby dwa w jednym. Prototypy ju pracuj. Teraz bdziemy razem z firm Auto-Projekt z Tych testowa w samochodzie Seat Cordoba rne konfiguracje zamontowania tych elementw i postaram si podzieli informacjami z tych testw. Koczc ten materia , niejako w ramach aneksu chc powrci do 2 czci , gdzie zosta omwiony problem uszkodze silnika spowodowanych przez wydechowe strumienice uskowe. Artykuy te powstaj jakby na ywym organizmie , gdy to o czym pisz testowane jest na bieco. Czasem trudno nady z analizowaniem faktw. Po wnikliwych dyskusjach doszlimy do wniosku , e takie pojedyncze , odosobnione przypadki s spowodowane zmian wspczynnika reszty spalin. Nie wszystkie spaliny opuszczaj cylinder, jego ilo okrela wanie wspczynnik reszty spalin. Czasem celowo konstruktor dobiera jego wiksz warto np. w celu ograniczenia spalania stukowego w silniku. Spaliny zawieraj duo wglowodorw aromatycznych o wysokiej liczbie oktanowej, ktre niweluj to zjawisko. Czsto w tuningu planujemy gowic , aby zwikszy stopie sprania w celu podniesienia mocy. Potem montujemy cakowicie przelotowy, nadmiernie „odetkany” wydech ze strumienic wysysajc spaliny z silnika. Pogarszamy warunki spalania mimo wikszej mocy . W silnikach wyczynowych nie ma to znaczenia, natomiast w codziennej eksploatacji takie warunki pracy na pograniczu spalania stukowego doprowadz szybko do uszkodze. Tego nie da si sprawdzi na hamowni. Trzeba troch pomyle i to jest apel na koniec tego cyklu artykuw: rbmy wszystko z gow i podejmujmy si modyfikacji fabrycznych elementw auta po dokadnej analizie okrelonych uwarunkowa technicznych.

3) UKADY DOLOTOWE

Jednym z najprostszych sposobw poprawy osigw samochodu jest podrasowanie dolotu z modyfikacj ukadu zasilania. Takim podstawowym zakresem bdzie zmniejszenie oporw przepywu powietrza dolotowego z wykorzystaniem elementw doadowania dynamicznego czy bezwadnociowego, czyli bez uycia sprarek. Oczywicie towarzyszy temu musi odpowiednie zmniejszenie oporw przepywu powietrza.
Bardzo wanym czynnikiem jest te dobr dugoci dolotu, a take jego pojemnoci, przy czym ideaem byaby zmienna zarwno dugo, jak i pojemno, co zastosowano ju w niektrych silnikach japoskich do motocykli i samochodw. W warunkach warsztatowych warto pokusi si jedynie o dobr optymalnej dugoci dolotu , czyli dostosowanej do prdkoci istotnych dla warunkw eksploatacyjnych danego pojazdu. Rozrniamy wic tzw. strojenie na pierwsz lub drug harmoniczn, czyli jakby przeoenie obrotw silnika, gdzie 360 obr/min stanowi wanie pierwsz harmoniczn, na miar liniow dolotu w milimetrach. Dla silnikw sportowych moe to by warto 360 mm, a dla wycigowych nawet poowa, czyli 180 mm, gdy dla turystycznych i turystyczno-sportowych mona przyj jako optymaln drug harmoniczn, czyli 360 x 2 = 720 mm. Jest to zblione do teoretycznie i dowiadczalnie dobranej dugoci dolotu, czsto stosowanej w autach amerykaskich, wynoszcej ok. 750 mm mierzonej od wlotu przewodu, zwykle za chodnic, a do komory filtracyjnej. Mona te przyj dugo 750 plus poowa tej wartoci, a przy kadym z tak ustalonych wymiarw mamy jeszcze manewr ±75-80 mm, czyli umownie o tzw. dugo fali. Te dane mog obraa wiedz teoretykw tej techniki, ale takie dowiadczalne ustalenia umoliwiaj tuning w warunkach warsztatowych. Dobranie optymalnej pojemnoci dolotu jest spraw trudn i warto jedynie wiedzie, e turystyczno-sportowej charakterystyce silnika sprzyja raczej ta mniejsza pojemno, natomiast stosowanie odpowiednio dobranej tak zwanej dodatkowej pojemnoci umoliwia bardziej ekonomiczn prac silnika. Dotyczy to jednak raczej silnikw starszej generacji, wyposaonych w te klasyczne jeszcze ganiki, bez elektronicznych elementw pozwalajcych na zuboenie mieszanki. Znane s metody tak zwanego dodmuchu w dolocie , mona te stosowa co w rodzaju namiastki doadowania z uyciem wentylatorw, co sprawdza si np. w Polonezach oraz innych zblionych klas pojemnociow czy jakociow. Podane tutaj informacje mog okaza si przydatne dla tych majsterkowiczw, ktrzy nie maj dostpu do takich publikacji prof. Czesawa Kordziskiego jak "Ukady dolotowe" albo "Zwikszenie osigw silnikw do samochodw i motocykli". Wiele teoretycznych i praktycznych wskazwek mona znale w publikacjach wymienionych wczeniej przy omawianiu ukadu wylotowego. Oprcz dobrania dugoci i pojemnoci dolotu trzeba te zastosowa filtr powietrza o zmniejszonych oporach przepywu, ktre to warunki speniaj te urzdzenia ze specjalnej wkniny - filtry sportowe, takich marek zachodnich jak Kingdragon, BMC, K&N, czy krajowe z Protona. Do celw turystyczno-sportowych stosuje si wkady do komory filtracyjnej, natomiast filtry stokowe lub cylindryczne typu x-tremum o jeszcze mniejszych oporach przepywu stosuje si raczej do sportu.
Wanym elementem dynamizowania przepywu s strumienice dolotu, urzdzenia nowatorskie nie tylko na skal krajow, chocia podobne dziaaniem zaczynaj si pojawia w autach nowszej generacji, jak chociaby Fiat Marea 1.6, Fiat Punto, Citroen Xara a nawet Golf II 1.8. S to dynamizatory, zwane po niemiecku power rohre czy z angielska power pipe, czyli rury albo przewody dynamizujce.Tu przodujcym producentem jest MG Motorsport. W ostatnim czasie tematem power rur bardzo powanie zainteresowal si rownie Lech Wglarski.
Rezultatem dziaania strumienic jest znaczna poprawa elastycznoci silnika z przesuniciem optymalnych obrotw jego pracy o 1000-1500 obrotw niej. Skutkuje to popraw przyspiesze i zdolnoci pokonywania wzniesie na wyszych przeoeniach przy odczuwalnie niszym zuyciu paliwa. W tuningu ukadu dolotowego bardzo wan rol odgrywa prawidowa metodyka bada stacjonarnych i testw drogowych. W testach naleaoby zadba o tzw. czysto prby, aby bada jednorazowo tylko jeden element modyfikacji, co pozwoli wyeliminowa dziaania zbdne. Jest te kilka warunkw podstawowych, e o efekcie kocowym decyduje zwykle to, czy waciwie usytuowano ujcie powietrza dolotowego, o moliwie niskiej temperaturze i z wykorzystaniem dodmuchu naturalnego, podczas szybkiej jazdy. Okazuje si przy tym, e w niektrych autach nawet sposb umocowania strumienicy dolotu - sztywno do silnika lub elastycznie ma do istotne znaczenie. Wskazuj na to testy Lecha Wglarskiego na samochodach Renault Megane czy ada, gdzie uzyskano lepsze rezultaty po sztywnym umocowaniu strumienicy do silnika. Wynikao to prawdopodobnie z nakadania si drga wasnych strugi oraz tych wywoanych ruchami silnika, kolejnego oddziaywania stymulujcego przepyw. Take uyte przewody elastyczne nie pozostaj bez znaczenia, gdy np. wyranie pofadowany przewd gumowy - chocia krtki odcinek, wkomponowany w dolocie, moe korzystnie oddziaywa na drgania poprzeczne strugi oraz pulsacje, silniejsze w silnikach o maej liczbie cylindrw. Prby hamowniane przeprowadzane przez Andrzeja Godul wykazuj raczej umiarkowany wpyw strumienicy dolotu na popraw charakterystyki zewntrznej silnika (moc i moment). Jednak podczas testw drogowych mona ju docelowo dostroi poszczeglne elementy dolotu stosownie do preferowanych warunkw eksploatacyjnych, co skutkuje dalsz popraw dynamiki. Pisalimy ju o tuningu ukadu wylotowego, zwanego potocznie wydechowym lub argonowo wydechem, wic pozostaje tylko doda, e dolot i wylot stanowi jakby ten znany z fizyki system naczy poczonych. Czyli tak zwane odtykanie dolotu wymaga odpowiedniego zmniejszenia oporw wydechu, co zapewnia chociaby wymiana tumika kocowego na turystyczno-sportowy firm krajowych MG Motorsport czy El-Tec bd LORBI lub zachodni Supersprint, Sebring czy Remus. Do peni technicznego komfortu potrzebne bd jeszcze profesjonalne wiece zaponowe marki Brisk, Splitfire czy NGK-V-line ,cho tu zdania s podzielone.

Silnik o podwyszonych w ten sposb osigach, zarwno bardziej dynamiczny jak i ekonomiczny, wcale nie traci na trwaoci, a raczej przez popraw tej kultury technicznej jego pracy uzyska moe dusze przebiegi midzynaprawcze. Duo zaley przy tym od tej przysowiowej lekkiej nogi na gazie, gdy to samo auto podczas gwatownego przyspieszania moe bra 40 l/100 km, gdy podczas pynnej jazdy spalanie mieci si w normach fabrycznych.

4) FILTRY POWIETRZA

Jakie rezultaty osigniemy modyfikujc ten wany dla kadego silnika element?

Papierowy wkad filtru powietrza odnajdziemy w kadym samochodzie. Spenia on bardzo wan i odpowiedzialn rol. Po pierwsze oczyszcza zasysane powietrze z wszelkiego rodzaju zanieczyszcze, pyu, drobin piasku, etc. Nie naley go pod adnym pozorem usuwa!!! Prosz sobie wyobrazi, co dzieje si w komorze spalania, gdy w jej wntrzu znajdzie si okruch kwarcu, czyli wszdobylski piach. Twardy i odporny na wysok temperatur, gdy dostanie si pomidzy pracujcy tok a gad cylindra, rysuje jej delikatn powierzchni doprowadzajc do powstania zarysowa. Koczy si to do nieciekawie dla nas, uytkownikw samochodu. Zwikszony apetyt silnika na olej, pogorszenie osigw silnika oraz na kocu mier naszego motoru. Zawory i gniazda rwnie "oberw za swoje". Ile moe wytrzyma przylgnia zaworowa, ktra bombardowana jest rozarzonymi okruchami kwarcu? Niewiele. Wery powstae w gniazdach zaworowych i zaworach w wyniku tego procesu, sprawiaj, e powstajce nieszczelnoci obniaj cinienie sprania w komorze spalania, powodujc tym samym pogorszenie osigw silnika. Oczywiste jest, e wszelkie zanieczyszczenia, ktre dostan si do komory spalania, a nie ulegn bd to spaleniu, bd usuniciu w czasie fazy wydechu, mog przedosta si do oleju. W tym momencie bdzie to szczeglnie zabjcze dla wszystkich elementw ruchomych, poniewa filtr oleju moe przepuci drobiny, ktre ju "zrobi swoje" trafiajc pomidzy ruchom powierzchni midzy innymi panewki oyska lizgowego a wau.

Drugim wanym zadaniem, za ktre odpowiedzialny jest filtr powietrza to zapewnienie odpowiedniego cinienia w ukadzie dolotowym. Dlaczego? Ot dugo i pojemno ukadu
dolotowego jest precyzyjnie przeliczana w przypadku kadego silnika. rednica i dugo przewodu czcego puszk filtra wraz kolektorem dolotowym, sama puszka filtra oraz jego powierzchnia aktywnie uczestniczca w filtrowaniu jest dobrana do charakterystyki pracy silnika. Gdy pozbdziemy si filtra powietrza, cinienie w ukadzie dolotowym obniy si wywoujc tym samym reakcj wpywajc w bezporedni sposb na prac silnika. Nisze cinienie to mniej powietrza bd mieszanki paliwowo-powietrznej znajdujcej si w kolektorze dolotowym, ktry jest rwnie czci ukadu dolotowego. Podczas suwu ssania, mieszanka dostaje si do silnika zarwno pod wpywem podcinienia wywoywanego przez ruch toka jak i dziki wspomnianemu cinieniu w ukadzie dolotowym. Fakt ten sprawia, e podczas suwu zasysania wieej mieszanki przez silnik, do komory spalania dostaje si mniejsza ilo adunku. Mniejsza ilo mieszanki to mniejsze cinienie sprania podczas suwu pracy. Mniejsze cinienie sprania to pogorszone osigi silnika, czyli nisza warto mocy i momentu obrotowego.

Trzeci funkcj filtra powietrza i jego puszki jest wytumienie szmerw ssania powstajcych podczas przepywu powietrza w tych dwch elementach. Ksztat oraz wymiary, przy zachowaniu wzgldnie maych oporw przepywu, wpywaj na poziom natenia haasu wydobywajcego si spod maski.

Obudowa filtra powietrza zwana puszk.

Puszka filtra powietrza, jest niedocenianym i nieuwzgldnianym elementem w wikszoci modyfikacji ukadu dolotowego. Jak rol oprcz wyej wymienionych spenia ten element wykonany z tworzywa sztucznego? Wspomaga filtr w oczyszczaniu zasysanego powietrza. Specjalny ksztat wywouje zawirowania powietrza we wntrzu puszki, ktre powoduj odrzucanie cikich zanieczyszcze na boki, opadajcych nastpnie na jej dno. atwo moemy si o tym przekona zagldajc do jej wntrza. Dziki temu, e wikszo obcych cia zostaje oddzielona przed przepyniciem przez filtr, zwiksza si jego ywotno oraz wydajno.

Pierwszym krokiem w poprawianiu osigw naszego samochodu, jest jak zostao wspomniane na wstpie wymiana filtra powietrza na sportowy odpowiednik. Najprostszym, ale zarazem najmniej efektywnym rozwizaniem jest monta wkadu o mniejszych oporach przepywu. Wykonany z baweny impregnowanej specjalnym olejem, charakteryzuje si okoo 80% mniejszymi oporami przepywu w porwnaniu do seryjnego, papierowego wkadu. Naley jednak zda sobie spraw, e rzeczywisty przyrost mocy nijak ma si do hase reklamowych producentw, ktrzy obiecuj czasami kilku procentowe przyrosty mocy. Rzeczywisto zupenie inaczej ma si do sloganw reklamowych. Czasami warto mocy zwiksza w wskim zakresie wysokich obrotw przy jednoczesnym pogorszeniu przebiegu krzywej momentu obrotowego w zakresie niskich obrotw i przesunicie jego maksymalnej wartoci w wyszy zakres prdkoci obrotowej. Czasami znw silnik chtnie reaguje na wymian filtra, agodnie podcigajc do gry krzywizny parametrw opisujcych osigi silnika. Nie mona jednoznacznie okreli, czy monta sportowego wkadu ktrej z firm dostpnych na polskim rynku w danym silniku da pozytywny efekt. Jest to niemoliwe, gdy kady silnik zareaguje w inny sposb. Przewanie jednak wartoci, z ktrymi moemy si spotka nie przekraczaj 2-3% zarwno na plus jak i czasami na minus.

Najwiksz zalet sportowych wkadek, jest ich dugowieczno. Dziki zastosowaniu baweny wzmacnianej metalow siatk, s one praktycznie niezniszczalne (wyczajc mechaniczne uszkodzenia), jeeli tylko obchodzimy si z nimi w naleyty sposb. Aby zachowa prawidowe waciwoci filtrujce wkadki, naley co kilka tysicy kilometrw wyczyci j specjalnym preparatem czyszczcym, a nastpnie po wyschniciu nasczy olejkiem znajdujcym si w zestawie wraz z preparatem czyszczcym. W ten sposb rekompensujemy sobie zakup droszego, sportowego filtra. W momencie, gdy seryjny wkad powdrowaby do kosza, i koniecznym staby si zakup nowego, my po operacji czyszczenia, instalujemy z powrotem nasz sportowy filtr.

Gdy nasz silnik musi zaczerpn gbszy oddech.

Dla poszukujcych wikszego przyrostu osigw silnika, firmy zajmujce si produkcj filtrw proponuj rozwizania zaczerpnite wprost ze sportu samochodowego. S to stokowe filtry powietrza, ktrych ksztat jak sama nazwa wskazuje, wykonane jest w formie stoka lub walca. Ich charakterystyczny ksztat wymusza specyficzny sposb montau. Filtra nie umieszcza si w seryjnej puszce jak miao to miejsce w przypadku modelu panelowego, lecz na rurze doprowadzajcej powietrze z puszki do kolektora, po uprzednim demontau samej puszki. Zabieg ten pozwala na pobieranie przez silnik wikszej iloci powietrza dziki wikszej powierzchni efektywnej filtra. Monta filtra stokowego ma swoje zarwno dobre jak i ze strony...

W kwestii zalet moemy wymieni:
- wiksze pole do popisu w zakresie zapewnienia jak najwikszej iloci powietrza przy wykorzystaniu zjawiska doadowania dynamicznego powietrza
- moliwo umieszczenia filtra w najzimniejszym punkcie komory silnika
- gdy zwikszymy znacznie moc naszego silnika i zwikszy si jego zapotrzebowanie na wiksz ilo powietrza, zapewnimy j bezproblemowo wymieniajc filtr na wikszy gabarytowo.

Gwn wad demontau puszki wkadu filtra to pozbycie si jej dobroczynnych cech:
- udzia w wytrcaniu zanieczyszcze z pobieranego przez silnik powietrza
- wyciszenie szumw ssania
- zachowanie odpowiedniego cinienia w ukadzie dolotowym.
Monta filtra stokowego moe przynie podany efekt w postaci poprawionych osigw silnika wycznie wtedy, gdy nie zapomnimy kilku zasad prawidowego jego montau. Bdnym posuniciem jest monta filtra bezporednio na kolektorze dolotowym. Gorce powietrze znajdujce si w komorze silnika zostaje bezporednio zasysane przez silnik, a wedug znanych praw fizyki, gorce powietrze ma mniejsz gsto od zimnego, wic w tej samej objtoci mieci si mniej czsteczek tlenu tak potrzebnego do prawidowego przebiegu procesu spalania. W przypadku niepoprawnego montau stokowego filtra powietrza moe doj do drastycznego spadku osigw. Czsto wartoci sigaj 10% wartoci mocy i momentu obrotowego!!!

Poprawny monta to podstawa sukcesu.

Montujc filtr stokowy naley pamita o odpowiednim jego umieszczeniu w komorze silnika. Jeeli chcemy uzyska jak najlepszy efekt, musimy wybra jak najzimniejsze, czyli najbardziej oddalone i efektywnie przewietrzane miejsce. Po umieszczeniu filtra w docelowym miejscu jego pracy, warto wykona osony z cienkiej blachy aluminiowej bd pleksi oddzielajce go od rozgrzanego silnika i otaczajcego go powietrza. W ten oto prosty sposb wyeliminujemy moliwo zasysania gorcego powietrza. Gdy ten etap bdziemy mie za sob, drugim wanym elementem jest doprowadzenie zimnego powietrza z zewntrz. Najlepiej do tego celu uy gitkich przewodw aluminiowych o duej rednicy. Wykorzystujc na przykad jeden z wlotw w zderzaku, umieszczamy przy nim wlot do „rury” i ksztatujc ja, doprowadzamy powietrze bezporednio do samego filtra. Tylko w ten sposb moemy w peni wykorzysta potencja zawarty w stokowym filtrze powietrza. Caa operacja jest to do trudna w praktyce i czasochonna, warto jednak powici na to kilka bd kilkanacie godzin pracy. Dziki temu pozwolimy naszemu silnikowi na zaczerpnicie gbokiego oddechu, ktry pozytywnie odbije si na jego osigach.

Wad, ktra przez wielu postrzegana jest jako zaleta, jest zwikszony poziom natenia haasu dobiegajcego spod maski podczas pracy silnika. Dlaczego wada? Przecie ten rasowo grzmicy silnik wietnie brzmi podczas pracy w caym zakresie obrotw. W przypadku krtkiej jazdy miejskiej nie jest to uciliwa cecha, jednak gdy mamy zamiar wybra si naszym samochodem na wycieczk w dusz tras, nasilajce si z czasem buczenie moe by przyczyn zmczenia i osabienia poziomu koncentracji. Doprowadzi to moe to zgubnych w skutkach nastpstw...




Strona 1 z 2 • Znalelimy 85 wynikw • 1, 2 » precision uszczelniacz walu przod silnika
»
partner z Cukrzyca problem ciąża
»
problem ze wrzucaniem biegu carisma
»
za co w tdi odpowiada silnik krokowy waudi
»
Toshiba a110-334 problemy z dzwiekiem

© 2009 - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates